Carilah Ilmu Dari Sekarang Sampai Selanjutnya....???

Forum Diskusi

Forum Diskusi

Selasa, 09 Maret 2010

KELEBIHAN MENGHAYATI AL QUR`AN

Al Qur`an merupakan mukjizat yang paling besar dan utama yang diturunkan oleh Allah kepada nabi kita Muhammad s.a.w. Ia merupakan petunjuk yang paling baik untuk umat manusia sehingga hari kiamat dalam mencari keridhaan Allah SWT seterusnya mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.
Di antara kelebihan membaca serta menghayati segala isi Al Qur`an dapat dilihat melalui beberapa petikan Hadist Nabi SAW sebagai pedoman bagi kita semua.

1. Sabda Nabi SAW yang artinya : Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar Al Qur`an dan mengajarnya.
- Muttafaqqun 'alaih

2. Sabda Nabi SAW yang artinya : Siapa yang membaca satu huruf dari pada kitab Allah SWT (AL Qur`an) maka baginya(pembaca) dengannya (AL Qur`an) pahala dan pahala digandakan mjd sepuluh. Aku tidak mengatakan bahwa Alif Laam Miim itu satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim itu satu huruf.
- diriwayatkan oleh Thirmidzi dan ia merupakan Hadist Hasan Sohih

3.Sabda Nabi SAW yang artinya : Orang yang membaca Al Qur`an dan dia mahir, dia bersama malaikat yang mulia dan orang yang taat. Siapa yang membaca Al Qur`an sedangkan dia tersendat-sendat membacanya dan dia begitu susah membacanya maka baginya 2 pahala (pahala membaca dan pahala kesusahan).
- Sohih Bukhari & Muslim

4.Abi Umamah al-Bahili telah berkata bahwa dia mendengar sabda Nabi SAW yang artinya : Kamu hendaklah membaca Al Qur`an maka sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat bagi ahli-ahlinya.
- Riwayat Muslim

5. Sabda Nabi SAW yang artinya : Sesungguhnya siapa yang tidak terdapat pada kerongkongnya sesuatu dari Al Qur`an(tidak membaca) maka ia seperti rumah yang usang.
- Riwayat Thirmidzi

6. Dalam satu Hadist Qudsi di mana sabda Nabi SAW yang bermaksud : Allah SWT telah berfirman yang artinya : Barang siapa yang sentiasa sibuk dengan Al Qur`an dan dzikir mengingati-Ku & memohon hanya kepada-Ku maka Aku akan anugerahkan perkara yang lebih baik dan Aku anugerahkan kepada mereka yang sentiasa memohon kepada-Ku itu. Dan kelebihan Kalam Allah dari segala kalam yang lain seperti kelebihan Allah SWT dari semua makhluk-Nya.
- Riwayat Thirmidzi dan Hadis Hasan Sohih

7. Sabda Nabi SAW yang artinya : Tiada suatu kaum yang berhimpun di dalam rumah daripada rumah-rumah Allah (masjid) membaca kitab Allah (Al Qur`an) dan tadarrus antara mereka melainkan akan diturunkan ketenangan kepada mereka, disirami kepada mereka rahmat, dikelilingi oleh para malaikat dan Allah menyebut-nyebut mereka pada siapa disisinya.
- Riwayat Muslim

8. Dari 'Uqbah bin 'Amir telah berkata : Telah keluar Rasulullah SAW menemui kami di Suffah maka sabdanya : Siapakah di kalangan kamu yang suka keluar ke Buthan dan 'Aqiq (nama 2 tempat di Madinah) di mana dia akan membawa pulang darinya 2 ekor unta yang sihat lagi gemuk tanpa berbuat dosa dan tidak pula memutuskan tali persaudaraan ? Maka kami menjawab : Wahai Rasulullah! Kami semua menyukai perkara itu. Sabdanya : Mengapakah seseorang daripadamu tidak keluar ke masjid untuk belajar atau membaca 2 ayat daripada kitab Allah (Al Qur`an) maka ia lebih baik daripada 2 ekor unta yang gemuk, tiga ekor, empat ekor di mana lebih baik baginya daripada empat dan daripada semua bilangan unta.
- Riwayat Muslim

Rujukan :
1. Bassam Abdul Wahab, At-Tibyan fi Adab Hamlah al-Quran li Imam Nawawi, Darul Basyair, cet. kedua 1996

Tidak ada komentar:

Posting Komentar